Cuarta sesión: 04/03/2019
1. Exposiciones
La clase de hoy ha sido un tanto diferente, pues tan solo se
han expuesto los temas correspondientes.
Tema 6:
La organización de las TIC en los centros de infantil y primaria: modelos
organizativos. Plan TIC.
Este tema ha sido expuesto por Ester Esquinas Roca y los
artículos que ha comentado son:
- To click or not to click: Effectiveness of rating classroom behaviors on academic achievement with tablets, de British Journal of Educational Technology.
- Digitally-supported language exchanges in primary school: the Alpconnectar project, de la revista Studies
in Second Language Learning and Teaching.
- The effect of netbook ownership on children's academic achievement in mathematics, reading, and writing, de Journal of Computer Assisted Learning.
- El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC enlos centros educativos madrileños, de la revista Educación XX1.
Tema 7:
El rol del profesor en los nuevos escenarios tecnológicos: competencias
digitales (modelo TPACK).
Este tema ha sido expuesto por Óliver Sánchez Aliaga y los artículos
que ha explicado son:
- Investigating the impact of teacher education strategies on preservice teachers TPACK, de British Journal of
Educational Technology.
- How pre-service English teacher enact TPACK in the context of web-conferencing teaching: A design thinking approach, de la revista Computers & Education.
- Faculty technology beliefs and practices in teacher preparation through a TPACK lens, de la revista Education and
Information Technologies.
- La competencia digital en docentes de preparatoria como medio para la innovación educativa, de
la revista de Investigación Educativa.
Tema 8: Las TIC y la
inclusión educativa.
Este tema ha
sido expuesto por Atena Orozco Tranche y sus artículos elegidos son:
- An emotion regulation app for school inclusion of children with ASD: Design principles and evaluation, de la revista Computers
& Education.
- Tablet apps to support first school inclusion of children with Autism Spectrum Disorders (ASD) in mainstream classrooms: A pilot study, de la revista Frontiers in
Psychology.
- Use of ICT in school: a comparison between students with and without physical disabilities, de European Journal of Special Needs
Education.
- Formalización de un marco metodológico para la implementación de un proyecto educativo virtual accesible,de la revista Educación
XX1.
Tema 10: El vídeo y el cine en la
enseñanza digital.
Este tema ha sido expuesto por Ana Moreno Ruiz y sus artículos tratados
son:
- Video use in teacher education: An international survey of practices, de la revista Teaching
and Teacher Education.
- Strategies for comprehending and integrating texts and videos, de la revista Learning and
Instruction.
- El enfoque basado en autoconstrucción de materiales. El vídeo-tutorial como estrategia de enseñanza para futuros docentes, de la
revista Retos.
- Improving quality of teaching and learning in classes by using augmented video, de la revista Computers
& Education.
Tema 14: Software libre. La programación
libre aplicada a educación. Las políticas de la programación. LLIUREX.
Este tema ha sido expuesto por Elisa Sanjuan Cremades y sus artículos
seleccionados son:
- Assessing the effects of gamification in the classroom: A longitudinal study on intrinsic motivation, social comparison, satisfaction, effort, and academic performance,
de la revista Computers & Education.
- Students’ and instructors’ use of massive open online courses (MOOCs): Motivation and challenges, de la revista Educational Research Review.
- The use of flipped classrooms in higher education:A scoping review, de la revista Internet and Higher Education.
- Open data policies, their implementation and impact: A framework for comparison, de la revista Government Information Quarterly.
- Ubiquitous learning ecologies for a critical cybercitizenship, de la revista Comunicar.